Transport
Udledningerne fra transport kommer fra brug af benzin og diesel i de biler og busser, som regionen ejer, leaser eller lejer, og fra tjenestekørsel i medarbejdernes egne biler. Der er også udledninger fra tog- eller busrejser, flytransport af medarbejdere og patienter, samt anden patientbefordring.
Indsatser for at mindske udledninger fra transport handler om to ting: at mindske behovet for transport, og skifte til transportmidler med en bedre klimaprofil, f.eks. el-biler.
Hensigten med hele indsatsen omkring en bilpark på grøn energi er at opnå en CO2-reduktion, der slår rekorder, når det gælder vores klimaindsats. Fuldt implementeret giver det regionen en estimeret årlig reduktion på 655 ton CO2, hvilket svarer til en reduktion på 62 pct. af den totale udledning fra regionens egne køretøjer.
-
- Effekt: Projektet forventes på fem år at nedbringe 1792 familiers transport til Psykiatrien med 394.200 kilometer.
- Hvad: Indkøb af blodtryksmålere, og omlægning fra fysisk fremmøde til digital konsultation.
- Hvem: Projektet er et klimapuljeprojekt mellem Ambulatoriet for ADHD (Ambulatorium for Børn) og enheden for Digitalisering og Registrering.
- Kontaktperson: Vil du vide mere om klimavenlige indsatser og bæredygtighed i Psykiatrien, så kontakt klima- og bæredygtighedskoordinator Katrine May Duus k.duus@rn.dk
Medarbejderne i Ambulatoriet for ADHD fik en klimavenlig idé. I mange af deres medicinske behandlingsforløb indgår minimum tre separate blodtryksmålinger, som foregår ved fysisk fremmøde i ambulatoriet i Aalborg. Da Børne- og Ungepsykiatrien i Aalborg er regionsdækkende, og også tilser patienter helt fra Læsø, Thisted og Skagen, er der derfor ofte stor afstand mellem bopæl og ambulatorium. Derfor har Ambulatoriet for ADHD, nu Ambulatorium for Børn, i samarbejde med enheden for Digitalisering og Registrering lavet et klimapuljeprojekt, for at nedbringe patienternes CO2-udledning i forbindelse med deres patientforløb.
Klinisk klimapuljeprojekt
Klimapuljen bidrog til indkøb af omkring 500 blodtryksmålere, som i løbet af projektperioden i 2023 nåede at blive udlånt til 76 familier. I stedet for at møde fysisk op i klinikken har disse familier, i samarbejde med klinisk personale på videokonsultation, løbende foretaget blodtryksmålinger hjemmefra. Det har betydet minimum tre færre fysiske fremmøder i klinikken, og dermed mindre CO2-udledning ved transport.
Det har samtidigt også været en klimagevinst for det kliniske personale, der ved mulighed har kunne varetage konsultationen fra deres hjemmearbejdsplads, og dermed også nedbragt deres kørselsforbrug til og fra arbejdspladsen.
394.200 færre kilometer på vejene
Efter projektets afslutning, og den nu implementerede arbejdsgang i ambulatoriet, er det forventningen at 575 familier i det kommende år låner blodtryksapparater. I løbet af de næste fem år vil det – med 25% udstyrsnedskrivning in mente – samlet set betyde, at 1752 familier vil kunne reducere deres transport til og fra Psykiatrien.
Omlægningen fra fysisk fremmøde til virtuel konsultation vil bidrage med en væsentligt nedsat klimabelastning, og gøre det samlede patientforløb mere bæredygtigt. Det er selvfølgelig med udgangspunkt i det enkelte patientforløb at ordningen tilbydes, så de kliniske standarder opretholdes.
Hvis vi antager, at familiernes gennemsnitligt transport er 75 km tur/retur vil det i løbet af fem år give en samlet besparelse på 394.200 km.
Fællesregional klimastrategi
I tråd med den fællesregionale strategi for fremtidens grønne hospitaler, er dette et godt eksempel på hvordan man ved hjælp af digitalisering og virtuelle behandlingsforløb kan bidrage til en mere bæredygtig hospitalsdrift.
Hvis du ser muligheder for en lignende digitalisering i din enhed, eller vil vide mere om projektet er du velkommen til at kontakte enheden for Digitalisering og Registrering psyk-dr@rn.dk
-
- Effekt: Selvom mange danskere nu har en elbil, er der fortsat flest der kører i fossilt drevne private biler. Projektet flytter denne transport over i tjenestebiler med el som drivmiddel, og bidrager derfor til mere klimavenlig tjenestekørsel. Desuden bidrager projektet til en mere bæredygtig økonomi i forbindelse med transport i arbejdstiden.
- Hvad: En del af Psykiatriens tjenestebiler henstod med begrænset anvendelse, så projektet havde primært til formål at få omlagt proceduren for booking af tjenestebiler samt formidling af elbilernes eksistens og anvendelse.
- Hvem: Primært for Psykiatriens medarbejdere på Mølleparkvej, hvor flest biler var sjældent benyttet.
- Kontaktperson: Vil du vide mere om klimavenlige indsatser og bæredygtighed i Psykiatrien, så kontakt klima- og bæredygtighedskoordinator Katrine May Duus k.duus@rn.dk
Siden begyndelsen af 2021 har 18 elbiler været til rådighed for Psykiatriens medarbejdere på afdelinger i Aalborg, Brønderslev, Frederikshavn og Thisted. Problemet var bare, at det var der rigtig mange medarbejdere der ikke benyttede sig af.
I stedet for at køre i Psykiatriens elbiler benyttede de deres egne biler til tjenestekørsel, og det betød at en håndfuld af elbilerne tre år senere stort set ikke havde været på vejene, og det er der ikke meget klimalogik i.
Det viste sig, at der var mange grunde til at medarbejderne lod elbilerne stå. For nogle handlede det om utryghed de anderledes funktionaliteter elbiler har, eksempelvis automatgear og opladning i stedet for optankning. For andre handlede det om, at der gik mange vandrehistorier om bilernes utilstrækkeligheder på det store geografiske område som regionen dækker i Nordjylland.
Derfor igangsatte Psykiatrien en række tiltag for at gøre elbilerne mere attraktive at bruge for medarbejderne. Først og fremmest blev hele processen omkring booking og rådighed klarlagt, og derefter blev bilernes rækkevidde og udfordringer testet, så de mest uheldige scenarier blev afdækket. Det er nemlig ikke betryggende at føle at man løber tør for strøm når man er på arbejde i regionens biler.
Til sidst blev en vejledning for booking og bilernes funktioner kommunikeret ud sammen med en guide til ekstern opladning med ladebrik, og en nyhed om en pulje af fællesbiler til rådighed lokalt for medarbejderne i Aalborg.
Jo flere kilometer der køres i elbiler fremfor fossilt drevne biler, jo bedre for klimaet. Dernæst er der lavere driftsomkostninger forbundet med elbilerne, der samtidigt betyder, at Psykiatrien i stedet kan bruge ressourcer på de forskellige kerneopgaver omkring forebyggelse, behandling, opfølgning, og rehabilitering af borgere.
Sidst men ikke mindst arbejdes der på en kulturforbedring omkring kørsel generelt i Psykiatrien, så flest muligt medarbejdere benytter sig af Psykiatriens fællesbiler fremfor transport i egen bil. Det vil ligeledes medføre en klimagevinst ved mere samkørsel i elbiler, samt færre udgifter til kørselsgodtgørelse.
Så i fremtiden er vejen banen for at sikre optimal udnyttelse af tjenestebilerne og forhåbentligt få bilerne til at rulle flere kilometer end hidtil.
-
Regionen har afsluttet første fase af el-ladeinfrastruktur som led i den grønne omstilling. Det drejer sig om opsætning af 70 ladestandere. Der er tale om ladestandere til brug for regionens egne køretøjer, og ladestanderne er derfor ikke offentligt tilgængelige.
Der er sideløbende erkendt et behov for ladekapacitet for ansatte og gæster. Derfor er der igangsat en analyse af det fremtidige behov for el-ladeinfrastruktur, der også omfatter ansatte og gæsters lade-behov. Analysen fastlægger dels det antal ladestandere, som skal opsættes ifølge nuværende lovgivning, dels det behovsbestemte antal, som vil imødekomme ansatte og gæster behov på de enkelte matrikler. Analysen påpeger også, at der er skærpede lovgivningsmæssige krav til opsætning af ladeinfrastruktur undervejs. Disse krav skal indarbejdes før beslutning træffes om den samlede el-ladeinfrastruktur for Regionen.